de VP

In 2018 schaften de Zeeverkenners de VP aan ter vervanging van het oude wachtschip de Claes. De VP heeft een lengte van 6.20 meter en voldoende ruimte om spullen droog te bergen. de VP is het tweede motorschip van de Zeeverkenners. Het bouwjaar is circa 1992. Verder is er weinig bekend over de VP.

Menig oud Zeeverkenner zal er een beetje moeite mee hebben dat de huidige generatie Wilde Vaart Zeeverkenners de Claes heeft vervangen. Dat hoort er echter bij: de Wilde Vaart vond de Claes niet praktisch als wachtschip.

De Claes maakte namelijk enorm veel herrie, waardoor je niet met elkaar kon praten. En er waren weinig zitplekken. Het opbergen van spullen was ook onhandig. Bij nat weer werd simpelweg alles nat. Dus de Wilde Vaart ging een nieuwe uitdaging aan en op zoek naar vervanging.

Dat bleek inderdaad wel een uitdaging. Want om een nieuwe boot te kunnen aanschaffen diende de Claes te worden verkocht. Er heeft maandenlang een advertentie op Marktplaats gestaan van deze bijzondere boot. Uiteindelijk is het dan toch gelukt.

Toen begon de zoektocht naar het wachtschip voor de Wilde Vaart zoals de Clasina dat is voor de Zeeverkenners. Met dit wachtschip kan de Wilde Vaart varen tijdens opkomsten én op kamp gaan. Tevens wordt het wachtschip gebruikt om schippersvaardigheden te oefenen. Naast de theorie is er ook veel praktijk nodig als je wilt slagen voor het vaarbewijs.

Het wachtschip is ook ideaal voor de technische kennisontwikkeling van de Wilde Vaart. De WV-ers doen bijna alle klussen zelf en leren hier veel van. Zo sluiten ze in de VP alle elektra zelf aan en leren ze wat er allemaal komt kijken bij het onderhoud van dit schip. Deze ervaring is van toegevoegde waarde voor mogelijk toekomstig werk en opleiding en zeker handig in het algemeen.

Want de VP biedt voldoende technische uitdaging. De boot gaat namelijk erg vaak kapot. En de boot lekt. De elektra is slecht en de motor doet te vaak moeilijk. Daarnaast dient de VP geverfd te worden. De jongeren van de Wilde Vaart zijn -met hun 16 jaar- er maar druk mee. Ze leren werken met diverse soorten gereedschap en ontwikkelen technisch inzicht. Tevens leren ze oplossingsgericht werken en denken.

Zeker op dit moment zijn er voldoende problemen met de VP. De afgelopen periode heeft de Wilde Vaart haar best gedaan om ervoor te zorgen dat de motor niet te heet wordt. Dit was keihard werken, want het zomerkamp kwam eraan. Helaas is het niet gelukt en is de VP niet mee op het zomerkamp. Er is een boot gehuurd die dienst doet als wachtschip.

Het ontstaan van de naam

VP staat voor Vice President en voor Vieze President. Het is maar hoe je het bekijkt, is de optiek van de Wilde Vaart. Ze hebben lang gezocht naar een naam die bij de boot past. En voor de Zeeverkenners is en blijft de trots natuurlijk de Clasina. De Wilde Vaart wilde een naam die duidelijk zou maken wat voor een boot de VP is. Waarbij de Clasina, het eerste motorschip, wordt gezien als de “president”. De VP is het tweede motorschip en werd daardoor de “Vice President”. Daarnaast zit er een klein grapje verborgen in de naam. Onze scoutingvereniging heette eerst Scouting President Steyn. President Steyn was een man die in Zuid-Afrika -achteraf gezien- mogelijk dubieuze dingen heeft gedaan. Vandaar ook de naamswijziging van onze vereniging in Scouting Steyn. De Wilde Vaart noemt de VP soms voor de grap de Vieze President.