De Clasina

De Clasina is het wachtschip van de zeeverkenners. De Clasina gaat vaak mee met de zeeverkenners naar het zandgat om daar als mobiel clubhuis aanwezig te zijn. Ook gaan de zeeverkenners op kamp met de Clasina. De vletten worden dan naar Friesland gesleept om daar een trektocht te houden.

De Clasina is het varende onderkomen van de zeeverkenners. Er kan in worden gekookt, er kan met iedereen binnen gezeten worden en alle bagage kan mee worden genomen voor op kamp.

De Clasina

Het schip

De Clasina is in 1927 gebouwd bij scheepswerf Schepman in Kampen in opdracht van J.S.H Baumann. Hij heeft de Clasina vernoemd naar zijn vrouw. Zijn bedrijf Baumann bv hield zich onder andere bezig met het onderhoud van de IJssel. Met de Clasina zijn de stenen vervoerd voor de kribben en voor de bescherming van de oevers.  In 1968 komt de Clasina in bruikleen aan de zeeverkenners, de Clasina voldoet niet meer aan het werkprofiel van die tijd. In 1971 wordt de Clasina overgekocht van T.C Baumann (zoon van JSH Baumann) voor het symbolisch bedrag van 1 gulden en wordt het eigendom van zeeverkenners Deventer. De enige voorwaarde was dat de naam niet mocht worden veranderd.

De Clasina wordt nu door de zeeverkenners gebruikt als wachtschip en wordt ingezet tijdens evenementen. In het ruim kan er gegeten worden met de hele groep en er is een rvs keuken aanwezig. In het vooronder zijn vier slaapbanken geplaatst. Alle wanden zijn ingetimmerd. Al het onderhoud wordt gedaan door vrijwilligers en leden.

 

Tijdlijn

1927 Gebouwd op scheepswerf Schepman in opdracht van aannemer J.S.H Baumann uit Grave
1967 Zeeverkenners Deventer wordt opgericht
1968 De Clasina komt in bruikleen aan de Zeeverkenners
1971 De oude motor wordt vervangen door een Hanomag dieselmotor
1971 De Clasina wordt overgenomen van de aannemer voor 1 gulden.
1979 De Hanomag diesel wordt vervangen door een DAF 575
1984 De Clasina wordt onder zeil gebracht
1987 De Clasina wordt eigenhandig gedubbeld
1992 De DAF wordt volledig gereviseerd
2002 De aandrijflijn wordt vernieuwd
2002 aggregaat wordt geïnstalleerd
2003 RVS keuken wordt ingebouwd
2008 De DAF 575 wordt vervangen door een DAF 615
2012 De stuurhut en het motordek worden volledig vervangen.
2017 De elektrische installatie wordt gereviseerd

 

Scheepsgegevens

Algemeen

Bouwjaar:                            1927

Bouwwerf                           scheepswerf Schepman, Kampen

Type:                                     Steilsteven

Materiaal:                             Staal, geklonken

Lengte:                                 17.80 m

Breedte:                               4.20 m

Diepgang:                            1.25 m

Waterverplaatsing:             30 Ton (Origineel) 42 Ton (na verbouwing)

 

Machinekamer en techniek

Voortstuwing:                    DAF 615 DF, 88 kW, 120 PK

Beunkoeling

Keerkoppeling:                   PRM 500D 1:2.5

Schroef:                               linksdraaiende bronzen werkschroef, Jooren

Stuurinstallatie                   stuurrad met kettingoverbrenging

Aggregaat:                           Lombardini 15 LD 315

Verwarming:                      CV, Webasto thermo 300, 3kW

Elektriciteit:                         230 volt netwerk

24 volt netwerk

12 volt netwerk

Accu’s :                                 2x 12 volt navigatie accu’s, 4x 12 volt lichtaccu’s (920 Ah)

Brandstoftank:                   400 Liter

Watertank:                          2x 600 Liter

 

Interieur

  • Het hele schip is ingetimmerd en voorzien van 12, 24 en 230 volt aansluitingen
  • Het ruim is voorzien van een RVS kookgedeelte en heeft een tweede keukenhoek met twee spoelbakken.
  • Het hele schip is voorzien van centrale verwarming.
  • Het vooronder is voorzien van 4 (slaap) banken.

 

?>